Tidlös

Tiden, ja  … knäppt det där med tiden … nu har jag tid … nu finns det tid för mig att blogga, att göra ditten och datten.

För Sverige – i tiden har vår kung Carl XVI Gustaf som sitt valspråk.

I tiden. Vilken tid?

Vår tid, förstås.

Och …

Skatans valspråk … förutom Leva och låta leva – här och nu … får väl bli

I tiden

I tiden. Vilken tid?

Min tid, förstås.

Ur led är tiden … sa Marcellus i Hamel-skådespelet.

knee-1

Ur led.

Är tiden löpande liksom … sekunder, minuter, timmar, dagar, månader, år, decennier, sekel … uppträdd som på ett pärlband som ligger utsträckt till oändligheten … som när det brister … tja

DSC02913

Tiden fortsätter ju faktiskt förutan mig … och dig. Fast det är svårt att föreställa sig.

Det är ju deeet som är så hemskt. Att världen och tiden bara fortsätter och fortsätter och man själv får inte vara med. Buuuh …

Det är Mymlan igen i sin Bloggvärldsbloggen på Aftonbladet  som har valt Veckans tema:

Tid

… och Skatan som spånar.

Många av mina inlägg nyligen … ja ofta … har på ett eller annat sätt handlat just om tiden. Om dess flyktighet. Om att den  ”rinner iväg”. Att man inte hinner med … allt  går så fort … att man blir äldre och måste ”skynda sig” … innan tiden löper ut … tar slut.

Carpe diem. Fånga dagen. Ta vara på tiden. Lev nu.

Men … skall jag leva  NU får jag det allt bra stressigt. För nu … ja, om en sekund, en tiondels sekund, är nu inte nu utan förr och tiden har ruuusat iväg. Som den ju gör. Hela tiden. Alltid.

Snart träder lilla Alice in i  Tidens gång …  lilla Alice som skall födas den 21 augusti 2009. Så är det bestämt.  En lååång räcka med sekunder, minuter, dagar, månader, år och deciennier har hon framför sig. Förhoppningsvis.

Ibland liksom stannar tiden till … står stilla och man fylls av förundran och  en känsla av … evigheten eller …

Man säger att någon är Tidlös. Ett så vackert ord

Tidlös.

Skatan skall bli Tidlös bestämde jag mig för just nu. I denna sekund.

Tidlös.

Fraser_Spiral

För se Skatan ser egentligen inte sin utmätta  tid som en räcka med pärlor så långt man kan se …eller ett utsträckt måttband …  nej jag ser tiden som en spiral som snurrar mig från början i böljor runt, runt och uppåt, uppåt ända tills spiralen tar slut … och

Evigheten finns där i  …  tiden …  tidlösheten.

10 reaktioner till “Tidlös

  1. Ha, ha skrattar åt Znogges kommentar. Ja, och om jag funderar vidare finns det någon gång någon som är nöjd med sin tid, har nog med tid eller rent av får tid ”över”.. Inte jag iallafall..

  2. Znogge! Ha ha … jag skrattar också, tillsammans med Ingrid. 🙂 Ja tidlösan skall då sannerligen inte få göra mig ”tidlös” . Kram!

    Ingrid! Nej, så är det nog … Man vill alltid ha mer mer meeer … Kram!

    stora B! Och ur skolan kom du … i sinom tid … nej i tid. 🙂

  3. Funderar också mycket på tiden….men jag tänker och finner tröst i att varje människa är den lilla lilla biten i pusslet. Och just därför måste vi se på våra liv med vördnad, betrakta vår stund här och se skönheten även bakom det fula.

    Nattfilosofen ska gå och lägga sig nu, kram:)

  4. peace in mind, Nattfilosofen! Godmorgon! Och jag som trodde du var tiiidig. Morgonfilosofen. Men så såg jag att du skrev det här klockan 1.00 … 🙂
    Egeeentligen funderar jag inte så mycket … på just tiden som på det du säger … min plats på jorden, den pusselbit som är jag … och se och ta tillvara. Kramar!

  5. Att tiden fortsätter dig och mig förutan ger mig en hisnande känsla av belåtenhet, jag får vara en del av detta oändliga, det som aldrig tar slut, jag har tur.

    Sv. Tiden, eller åldern när kvinnor blir extrafantastiska på multitasking kanske inte så mycket beror på ålder utan kanske mer anlag. Eller på vilket vis man fått ur sig sina barn…;)

  6. Oh, jag vill också vara tidlös!! Har alltid haft ett rent patologiskt, paniskt förhållande till tiden. Och så mycket tid jag slösat på att ha ångest för tidens gång, sedan. Ångest som biter sig själv i svansen så att säga.

  7. ett jätteintressant inlägg…tiden, och det här med ordet nu. sätt in mjölken nu… men nu det var ju inann. man kan integöra något nu. för så fort du har avslutat ordet blir nu förr och ett nytt nu börjar osv. så ser jag det iaf. hah

    alice, ja. gud så spännande . ännu en liten kusin:)

  8. anne! Ja alla kan vi ju faktiskt ha en väldigt personlig uppfattning och känsla av vad tiden är … Det är som med tro. Vi har ju förstås tiden som den visas på våra klockor indelad i sekunder,minuter och timmar, tiden i månader, år etc och så dag och natt och höst, vinter, vår och sommar (på våra breddgrader) som indelar den men annars … väldigt olika hur vi uppfattar den. Tiden.

    Soldansare! Då blir vi ”tidlösa” båda två. 🙂 Kram!

    ooonlyfifteeen! Visst är såna här tankar jättespännende … Börjar man tänka på vissa saker … så blir man … nästan ”snurrig” … men spännande är det. Kram!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.